BLOG OVERZICHT

Voel jij je ook veel energieker en vrolijker als de zon schijnt? De warmte en het licht van de zon bezorgen de meeste mensen een aangenaam gevoel. Zonnestralen zijn echter ook schadelijk, zeker voor een kinderhuid.

De zon helpt je huid ook vitamine D aan te maken, belangrijk voor de versteviging van je beenderen, celgroei, afweersysteem, hormoonhuishouding en zenuwstelsel. Dagelijks vijftien tot dertig minuten zonlicht op je handen, armen en gezicht volstaan om de nodige dosis vitamine D te krijgen. Je huid wordt dikker. Bovendien maakt ze pigment aan dat het zonlicht een beetje filtert en je een bruin kleurtje geeft.

Deze bruine kleur beschermt je evenwel niet tegen zonnebrand. Hoe snel je verbrandt, is onder andere afhankelijk van je huidtype. 90% van alle huidkankers zijn veroorzaakt door overdreven blootstelling aan stralen van zonnebank en zon.

Tips om je te beschermen tegen de zon

  1. Vermijd buitenactiviteiten wanneer de zon het felst schijnt (tussen 12 en 15 uur), zeker op dagen waarop de uv-index 3 of meer bedraagt. Zoek ook de rest van de dag vaak de schaduw op.
  2. Glas laat uv-stralen door. Ook voor een autorit smeer je je in.
  3. Breng om de twee uur een zonneproduct met voldoende hoge beschermingsfactor in voldoende mate aan, ook vóór het zwemmen en zeker na het zwemmen of bij veel zweten. Gebruik ze om de huid te beschermen en niet om langer in de zon te kunnen blijven.
  4. Droog je als je uit het water komt onmiddellijk goed af. Waterdruppeltjes op de huid hebben een lenseffect, wat zonnebrand in de hand werkt.
  5. Kies een zonnebril met uv-bescherming en zet een hoed of pet op die de zon uit je gezicht houdt en ook je oren en nek beschermt.
  6. Heb je lange tijd in de zon doorgebracht? Neem dan een lauw bad of een douche. Breng daarna een goed aftersunproduct aan.
2019 © Cvba Aquilae – Ottergemsesteenweg-Zuid 808 B (bus 109), 9000 Gent - BE0476.357.595 - RPP Antwerpen - FSMA 103062 A